Martina Holenko Dlab | 22.3.2017.
Prva iskustva s primjenom suradničkog učenja na tabletima stečena su kroz eksperimente na nastavi matematike u OŠ Trnjanska. Eksperimenti su provedeni u jednom 1. razredu i dva 2. razreda tijekom prosinca 2016. i siječnja 2017. godine. Tijekom eksperimenata korišteni su matematički zadaci osmišljeni u suradnji s nastavnicama. Za vrijeme jednog nastavnog sata učenici su rješavali nekoliko vježbi na tabletima pri čemu je svaka vježba sadržavala 5-10 zadataka. Za svaku vježbu učenici su nasumično grupirani u parove ili trojke.
Učenici su uz pomoć programske podrške razvijene u okviru projekta SCOLLAm rješavali matematičke zadatke u parovima i trojkama. Cilj razvoja aplikacija za učenje u parovima i trojkama je dvojak. Prvo, željelo se potaknuti diskusiju o postupku rješavanja zadataka među učenicima – članovima grupe. Od učenika se očekuje da surađuju kako bi točno riješili zadatak čime im se pruža mogućnost za razjašnjavanje nejasnoća. S druge strane, navedene se aplikacije mogu koristiti za uvježbavanje određenog gradiva s ciljem postizanja veće točnosti i brzine rješavanja zadataka.
Učenici su u parovima rješavali zadatke zbrajanja i oduzimanja u skupu brojeva do 100. Kod vježbi u paru, članovima para se na početku vježbe dodjeljuje jedna od dvije uloge. Jedan učenik ima zadatak izračunati i upisati rješenje, a drugi provjeriti upisano rješenje te ga označiti kao točno ili pogrešno (Slika 1). Nakon toga, učenicima se prikazuje povratna informacija. Ukoliko je rješenje točno, učenicima se prikazuje sljedeći zadatak. Ukoliko je netko od učenika pogriješio, učenicima se savjetuje da rasprave ponuđeno rješenje te pokušaju ponovno riješiti zadatak. U aplikaciji se ne prikazuje je li pogriješio učenik koji je upisao rješenje, učenik koji je provjeravao ili su pogriješila oba. Time se i jednog i drugog učenika potiče na promišljanje o svojim odgovorima.

Slika 1 – Rješavanje zadatka u paru
U okviru vježbi za trojke, učenici su rješavali zadatke zadane riječima. Na početku svake vježbe članovima grupe dodijeljena je jedna od tri uloge. Od prvog učenika se očekuje da na temelju teksta postavi zadatak i upiše odgovarajući matematički izraz, od drugog da izračuna i upiše rješenje, a od trećeg da izvrši provjeru i označi upisano rješenje kao točno ili pogrešno (slika 2). Nakon što treći učenik preda svoje rješenje, svim članovima grupe se prikazuje povratna informacija. Niti u ovom slučaju se ne otkriva tko je pogriješio kako bi se sve učenike potaklo na razmišljanje o rješenju koje su ponudili prije nego što započnu raspravu sa suradnicima.

Slika 2 – Rješavanje zadatka u trojci
Tijekom eksperimenata primijećeno je da učenici pristupaju opisanim vježbama iz matematike vrlo pozitivno. Znajući da će provesti sat matematike učeći uz pomoć tableta, učenici veselo pozdravljaju istraživače čim ih ugledaju na vratima učionice te često nude pomoć u pripremi tableta za rad.
Zanimljivo je bilo promatrati i način na koji se učenici kreću po razredu i raspravljaju tijekom rješavanja zadataka. Dok su neki učenici na početku vježbe okupili članove svoje grupe u školskim klupama, drugima se više svidjelo kretati po razredu ili sjesti na pod na kraju učionice (slike 3 i 4). Uočeno je kako se neki učenici tijekom rješavanja vježbi ustručavaju započeti raspravu sa članovima svoje grupe u pogledu mogućih rješenja zadanog zadatka. Čekali su da njihovi suradnici ponude novo rješenje ili ih čak požurivali govoreći im ispravno rješenje bez ikakve rasprave. Stoga su istraživači pokušali potaknuti učenike na međusobnu komuniciraju pružajući im neke primjere o tome kako pomoći suradnicima koji imaju poteškoća s određenim zadatkom.

Slika 3 - Učenje u parovima

Slika 4 - Učenje u trojkama