Proširena stvarnost u osnovnoj školi

Manuela Kajkara | 6.4.2017.

Kao prvi problem kod dizajna aplikacija s proširenom stvarnosti pokazao se odabir predmeta koje će aplikacija pokriti jer učenici nižih razreda nemaju puno predmeta, a sve što uče, uče kroz igru. Trebalo je smisliti kako napraviti aplikaciju koja je poučna, a pritom i zabavna. Postavili smo si težak cilj, najomraženiji predmet svakog učenika, matematiku, dodatno im približiti te ju učiniti interesantnijom. Stoga smo ju pokrili s čak dva modula od kojih je jedan obuhvatio gradivo geometrije, a drugi gradivo računanja. Sljedeći odabrani predmet bio je Priroda i Društvo, a modul koji ju pokriva prilagodljiv je različitim temama koje se obrađuju u nastavi.

Učenici su se veselili što će raditi s tabletima, a učiteljice su bili vrlo nestrpljive isprobati osmišljene lekcije. Kako provedba eksperimenata ni u kojem trenutku ne bi utjecala na predviđeno nastavno gradivo, nastavni plan i program je bio temelj za sadržaj prilikom provođenja eksperimenata. Nakon prikupljenih informacija i osmišljenih modula, uslijedila je faza razvoja. Zahvaljujući Ivici i Nevenu, sve nedoumice i problemi koji su se pojavili tijekom faze razvoja brzo su riješeni. Napravljena su dva modula za matematiku: AR.Math i AR.Geometry te AR.Curios koji obuhvaća gradivo Prirode i društva.

AR.Math učenike uči osnovnim računskim operacijama, zbrajanju, oduzimanju, množenju i dijeljenju, dok AR.Curious traži učenike da prepoznaju objekt u prostoru koji je odgovor na postavljeno pitanje. Ovim modulima zajednički je način odgovaranja na pitanja. Svaki odgovor ima kôd koji je potrebno skenirati kako bi se odgovorilo. Ako je odgovor točan prikazuje se zelena kvačica iznad kôda, a ako je odgovor netočan prikazuje se crveni križić. No postoji i razlika. AR.Math učenike zadržava na mjestu jer se mogući odgovori nalaze na papirićima s brojevima koje je svaki učenik dobio na početku sata. Suprotno, kod AR.Curious odgovori se nalaze na igračkama i sličnim objektima te su razmješteni po učionici, a da bi se odgovorilo na pitanje potrebno je pronaći odgovor, doći do njega i skenirati kod. AR.Geometry pomaže u svladavanju geometrijskih tijela i likova te, jednako kao AR.Math, učenike zadržava u klupi. 

Eksperimente smo povremeno provodili po jedan školski sat u periodu od ožujka do lipnja 2016. Već sam dolazak u školu bio je popraćen uzvikivanjem „Tableti! Tableti!“ jer su učenici znali da našim dolaskom stižu i tableti. Iako smo u početku smatrali da će se pojaviti problemi s korištenjem tehnologije  jer se ipak radi o djeci između 7 i 9 godina, pokazalo se kako su oni već jako dobro upoznati s njome iz svakodnevnog života van škole. Samo je bilo potrebno dati im kratke upute kako bi se krenulo s radom.

Sve lekcije koje smo održali u školi zamišljene su kao ponavljanje gradiva koje su učili prethodni sat. Zbog toga smo lekcije počinjali uz ponavljanje gradiva putem InForma te su nakon toga učenici krenuli s rješavanjem AR modula. Pokazali su se vrlo zainteresirani za rad te je samo manji broj učenika odustao. Očekivano, modul AR.Curious koji učenike potiče na kretanje po razredu pokazao se kao bolji od AR.Math u želji i motivaciji za radom.

Pri odlasku iz učionice uvijek su nas pitali kad ćemo se vratiti, a često su bili puni ideja što bi htjeli da im napravimo za tablete drugi put kad budemo dolazili. Nisu samo djeca bila nestrpljiva, rad s tabletima se svidio i učiteljicama koje su se isto tako pitale kad stižemo ponovno.

SCOLLAm projekt još traje i „naši“ učenici iz OŠ Trnjanska nastavljaju učiti uz pomoć tableta.